Yhteiskunnasta Muutama sana

Kansallinen ongelma - tästä syystä Suomessa ei osata hyödyntää IT:tä

Suomi jäi junasta IT:n hyödyntäjänä. Emme kai koskaan ole olleetkaan siinä hyviä. Tälle saattaa olla ainakin yksi pätevä syy julkisen sektorin vanhakantaisen johtamisen ohella.

 

Suomalaiset eivät osaa käyttää tietokonetta. Pyöräilyvertausta käyttäen heitän mutu-arvion: kahdeksan kymmenestä suomalaisesta osaa käyttää tietokonetta yhtä hyvin kuin ajaa pyörällä tasamaata auringossa. Kun vastaan tulee este, palataan kotiin tai kierretään kilometrien ketunlenkki. Kaksi kymmenestä osaa ajaa maastossa, tehdä temppuja tai jopa suunnitella pyöriä.

 

Syy osaamattomuuteen on, ettei tietokoneen ja yleisimpien ohjelmien käyttöä opeteta kattavasti kouluissa. Osaajat ovat itse opiskelleet. Voi olla, ettei muissakaan maissa opeteta sen enempää, mutta jostain syystä parhaat niistä ovat peitonneet opettamattomuudesta seuraavan ymmärtämättömyyden.

 

Kun ei tiedä, mitä keinoja tietotekniikka tarjoaa, ei niitä käytäkään. Kuinka voidaan odottaa kansasta tietotekniikan mahdollisuuksien hyödyntäjiä, jos he eivät osaa kuin "polkea tasamaalla"? Vaikka ohjelmoinnin opetus on alkanut Viron malliin, tapaus kuvaa hyvin sitä, missä Suomen paikka tässä kehityksen junassa nyt on. Olemme seuraajia (tämä on ihan taloustieteellinen termi).

 

Älkää siis odottako enempää näillä panostuksilla. Ohjelmoinnin opetus kaikille alkaa oikein toteutettuna tuottaa hedelmää vasta 20-30 vuoden päästä, kun tämän päivän lapset ovat työelämän vaikuttajia. Pitkä tovi odotettavaksi, eikä sekään opeta kuin yhden vaikkakin sinänsä keskeisen taidon. Entäs esim. taulukkolaskennan, tietoverkkojen ja laitteistojen mahdollisuudet?

 

Kirjoittaja on toiminut kahdeksan vuotta mikrotukihenkilönä ja opiskellut sivuaineena ohjelmointitekniikkaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sossujen Paavo Lipponen hehkutti 90-luvulla että Suomen tulevaisuus on it-teknogiassa ja savupiipputeollisuus on hävitettävä. Savupiipputeollisuus kyllä hävitettiin ja typerän yhteisvaluutan takia meni myös it-teknologia.

Käyttäjän JariKorpela kuva
Jari Korpela

Vaikka ohjelmointia aiotaankin opettaa nyt aikaisemmin, niin ei se riitä, mutta on suuri askel eteen päin. Ohjelmointi on erittäin syvällinen asia, joka vaatii erittäin pitkän ja syvällisen opiskelun, jotta siinä on joskus oikeasti hyvä. Ohjelmointia ei vain pysty opettamaan riittävän hyvin vain AMK tai Yliopistoasteella.

Se on vähän kuin yrittäisi opettaa fysiikkaa vasta korkeakoulussa ja siinä muutamassa vuodessa käydä läpi kaikki peruskoulussa ja lukion pitkässä fysiikassa opitut asiat ja lisäksi se korkeakoulufysiikka päälle. Ei se vain toimi niin, siinä on liikaa tietoa liian nopeasti eikä asioita ehdi käymään syvällisesti tai sisäistää riittävästi. Se vaatii yli kymmenen vuoden harjoittelun perus jantterilta. Eri asia sitten jos on oikeasti lahjakas. En haluaisi parjata ammattikuntaani, mutta suuri osa valmistuneista IT osaajista suomessa, AMK ja ihan yliopistopohjaltakin, ei osaa oikeasti ohjelmoida riittävän hyvin työelämän tarpeisiin nähden. Meillä on pula IT osaajista, mutta iso kasa IT linjalta valmistuneita ihmisiä työttömänä, miksiköhän?

Jotta Suomi pääsisi taas IT:ssä kärkeen, pitäisi korkeakouluissa ja yliopistoissa opettaa ohjelmointia paljon syvällisemmin ja paljon haastavammin, ja se edellyttää että jo sinne hakijoilta pitäisi oikeasti edellyttää jo siinä vaiheessa hyvää perusohjelmointitaitoa.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Juu, olen tehnyt samoja havaintoja. YO näyttää antavan ajokorttiin verrattavan taidon, eli kyvyn itse opetella osaajaksi. AMK ei tarinoiden perusteella näytä antavan sitäkään. Puhun siis ohjelmointiin suuntautuneista opiskelijoista. Suuri paino opetuksessa on ennemminkin ohjelmistoprojektin ymmärtämisessä ja hallinnassa. Siinä sivussa opetetaan ohjelmoinnin alkeet. Kuvittelisi, että ohjelmointi olisi alan opiskelijoille vähintään yhtä keskeinen aine kuin matematiikka ja että sitä veivataan jatkuvasti intensiivisesti eteenpäin, mutta se onkin vain yksi osa isoa kokonaisuutta.

Käyttäjän JariKorpela kuva
Jari Korpela

Jos pidetään tämä ajokorttivertaus ohjelmoinnissa niin voisi sanoa että jos YO antaa henkilöautoajokorttiin annettavan taidon, niin työelämä vaatii että osaat ajaa jo hyvin täysperävaunurekkaa. Saat kyllä taidon ajaa liikennesääntöjen mukaan, mutta et silti osaa/taidot ei riitä tehdä sitä mitä sun pitäisi, ja sellaisen opettelu itsekseen on suurimmalle osalle ihmisistä ylitsepääsemättömän vaikeata, kun ei tiedä edes mistä sen rekan opettelua varten löytäisi (miten opetella).

IT ala on äärimmäisen laaja. Sen sisältämä ohjelmistotekniikkakin on erittäin laaja. Sen sisältämä ohjelmointikin on hyvin laaja. Yliopistossa opetellaa ohjelmistotekniikkaa projektijohdon näkökulmasta. Se on hyvä että meillä on niitäkin osaajia, mutta Suomen ongelma on, että se on täynnä moniosaajia jotka osaavat vähän kaikesta kaikkea. Tarvittaisiin sitä spesifistä osaamista, yliopistotason ohjelmointiosaamista. Sitä meillä ei vain opeteta eikä oikein ole. IT ala on niin laaja, että sitä on mahdoton osata kiitettävästi sen joka osa-alueella, ellei ole erittäin lahjakas. Se mihin Suomen pitäisi keskittyä, on alan jokainen pieni sektori ja tarjota sinne haastavampaa ja vaativampaa opetusta. Jos otetaan taas se ajokorttivertaus niin voisi sanoa että Suomessa annetaan pari tuntia opetusta jokaisen erilaisen ajoneuvon ajamiseen sen sijaan että keskitettäisiin ne opetustunnit vain sen täysperävaunurekan opettelemiseen.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Suomessa ei ole ainuttakaan johtavassa asemassa olevaa Steve Jobsin kaltaista visionääriä.

Johtajan ei tarvitse osata itse käyttää laitteita tai ohjelmoida. Sen sijaan hänen täytyy ymmärtää se, mitä hankittavilla laitteilla pitäisi kyetä tekemään ja osata vaatia järjestelmien suunnittelu sen mukaisesti.

Suomessa ohjelmistoja ja käyttöjärjestelmiä suunnittelevat insinöörit lähinnä toisten insinöörien käytettäväksi. Ohjelmistot ovat hienoja ja täynnä toimintoja. Ongelma vain on siinä, että loppukäyttäjät eivät osaa käyttää niitä ilman mittavaa koulutusta ja etteivät eri ohjelmistojen rajapinnat kättele toisiaan.

Lisäksi ohjelmistojen koodaus on umpisurkeaa ja virheiden korjaaminen vie aikaa.

Jobs loi Applen menestyksen kehittämällä Applen järjestelmät sellaisiksi, että ameebakin pärjää niillä. Apple Iphonen tärkeimmät koekäyttäjät olivat pieniä lapsia.

Samaan aikaan Nokia kehitti Symbianista hirviön, jonka käyttämiseen tarvittiin korkeakoulutasoista osaamista.

Osaamisen lisäksi koodaajat tarvitsevat ymmärrystä siitä, mitä ihmiset tarvitsevat ja mihin normaalikäyttäjän kapasiteetti riittää.

En tiedä mitä tietojärjestelmää työterveyslääkärini käytti, kun kävin asioimassa luonaan. En kuitenkaan voinut olla hymyilemättä, kun hänellä meni rapiat viisi minuuttia päivittää uudet yhteystietoni järjestelmän muistiin.

Se oli havaintoesimerkki siitä, miten ohjelmia ei pidä suunnitella.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Olen samaa mieltä pointeistasi. Yhden tosin näen toisin. Mielestäni on johtajan selvä vahvuus, jos ymmärtää siitä, mitä oma yritys tekee. Teollisuusyrityksen johtajana pärjää paremmin tehtaidensa toimintaa ymmärtävä kuin pelkän talouden ja numeroiden varassa toimiva johtaja. Saman näen koskevan muitakin aloja, kuten ohjelmisto- tai IT-aloja. Se on kuitenkin totta, että jos tämä tehtaitaan ymmärtävä johtaja ei ymmärrä asiakkaitaan, niin takkiin tulee. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on johtajan työ.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset