Yhteiskunnasta Muutama sana

Tunnin juna - vai mikä se oli?

Nyt se tulee. Turun ytimestä junalla Helsinkiin tunnissa ja 15 minuutissa. Jos kaikki menee nappiin, se on totta vuoteen 2030 mennessä. Plääh! Juna on liian hidas ja tulee asemalle vasta viidentoista vuoden päästä.

 

15 vuotta sitten ei ollut älypuhelimia ja netti otti vasta alkuaskeliaan. Nyt meille suunnitellaan junaa tuonne jonnekin tulevaisuuteen, joka kulkisi hitaammin kuin nopeammat Euroopassa jo tänään. Pariisista Lyoniin pääsee kahdessa tunnissa, matkaa on 500 kilometriä. Keskinopeus on siten 250 km/h. Barcelonasta Madridiin pääsee 200 km/h keskinopeudella. Viidentoista vuoden päästä Turusta pääsee Helsinkiin noin 130 km keskituntinopeudella. Wau.

 

Uudella radalla kuljettaisiin enintään 300 kilometrin tuntinopeudella. Se nostaa maksiminopeuden nykyisten läntisen Euroopan nopeiden ratojen tasolle 15 vuoden päästä. Se olisi kuitenkin nopeampi rata kuin Iso-Britanniassa ja Pohjoismaissa pääasiassa nyt on.

 

Ongelmaksi jää se, että matka-aika on edelleen pitkä Turun ja Helsingin välillä. Jos työmatkalainen haluaa tunnissa töihin, on kodin ja työn sijaittava asemien vieressä. Jo tunnin työmatka on useimmille aivan liikaa. Voin helposti uskoa, että sellaiseen moni väsyy muutamassa vuodessa.

 

Jos työ ja koti eivät ole aseman vieressä, matka-aika voi venyä nopeasti 1,5 tuntiin. Se on jo oikeasti paljon, kun takaisinkin pitäisi päästä ja kuka haluaa kaksi tuntia istumista junassa joka päivä päivittäisen istumatyön lisäksi? Kun autolla pääsee parhaimmillaan saman matkan tunnissa ja kolmessa vartissa, moni varmasti valitsee edelleenkin auton, muuton tai pysyy paikkakunnallaan.

 

Radasta tulisi tehdä nopeampi tai ainakin sen tulisi sisältää ns. reaalioptio, mahdollisuus nopeuttamisesta myöhemmin. Junille tulisi tavoitella puolen tunnin matka-aikaa. Nyt projekti on melko konservatiivinen. Eri puolilla maailmaa keskinopeudet ovat yli 200 km/h. Taiwanissa on matkattu liki kymmenen vuotta 215 km/h keskinopeudella. Kiinassa ajettiin pari vuotta 312 km/h vuosikymmenen taitteessa. Jopa ei-niin-junistaan-tunnetussa Uzbekistanissa suurnopeusjuna taivaltaa keskimäärin 170 kilometriä tunnissa. Testeissä uudet junamallit ovat päässeet jopa 600 kilometrin tuntinopeuteen. Samaan aikaan kehitellään ns. hyperloop-konseptia, joka lupailee huikeaa 1200 km/h nopeutta. Kovimmat uhoajat sanovat ensimmäisten ratojen avautuvan ihmisten käyttöön jo 2021. Jos edulliseksi mainostetusta hyperloopista tulee totta, Turun-Helsingin Tunnin juna voi olla vanha jo ennen neitsytmatkaansa.

 

Nokia lähti aikoinaan mukaan uuteen epävarmaan kännykkäbisnekseen tietämättä saadaanko tekniikkaa toimimaan. Se piti keksiä. Jos suomalaiset eivät satsaa uuteen junatekniikkaan, muut sen kyllä tekevät - ja käärivät onnistuessaan rahat taskuunsa. Silloin me matkataan reilussa tunnissa Turusta Helsinkiin, koska meillä ei ollut näköaloja nenää pidemmälle. Se olisi surullista, sillä meillä on monenlaista osaamista alaan, on joutilaita sitä kehittämään ja tarve saada tuloja tulevaisuudessa. Mitä Suomi tekee?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Tunnin tai 1,5 tunnin työmatka on melko pitkä, mutta jotkut sitkäkin sietävät. Ehkä Tunnin juna auttaa lähinnä niitä, jotka käyvät silloin tällöin työasioissa Helsingissä Turusta. Eniten hyötyvät Salosta ja Lohjalta Helsingissä tai Turussa töissä käyviä.

Salosta Tunnin junallla pääsee Helsinkiin 43 minuutissa. Ei paha. Se on jo nopeampi kuin saman matkan kulku omalla autolla.

Oma työmatkani Helsingin lähiöstä keskustaan on 35 minuuttia, ja monella pääkaupunkiseudulla työmatka venyy vielä paljon pidemmäksi. Tunnin työmatkat ovat ihan tavallisia. Tähän verrattuna Salo tulee Tunnin junan myötä lähes samaan asemaan kuin pääkaupunkiseudun kauimmaiset lähiöt ja ympäryskunnat, kuten Hyvinkää ja Kirkkonummi. Jatkossa ehkä moni salolainen ja lohjalainen miettii kaksi kertaa, kannattaako muuttaa pääkaupunkiseudulle, missä on kalliit asunnot, vaikka saisi työpaikan täältä.

Parhaimmillaan tällä voi olla jonkinlainen vaikutus myös asuntojen hintojen kehitykseen?

Turun kaupungin erikoissuunnittelija Pasi Ahola arvioi Uudelle Suomelle perjantaina, että hanke on erittäin merkittävä Salolle ja Lohjalle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/189290-tunnin-juna...

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Salo ja etenkin Lohja hyötyvät eniten. Asuntojen hinnat tulevat nousemaan selvästi asemien läheisyydessä. Jos matkaamiselle halutaan lisää houkuttavuutta, tarvitaan lisää nopeutta.

Matka-aikoihin suhtautuminen on suhteellista. Itsekin PKS:llä asuneena tunnen joitain joilla oli hyvinkin pitkät matka-ajat. Minulla oli enimmillään vartin. Porissa eräs taivasteli, kun työmatka venyi kymmeneen minuuttiin.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Avataanpa sitten toinen näkökulma.

15 vuoden kuluttua verkkoyhteydet ovat niin hyvät, että kukaan hullu ei lähde Turusta Helsinkiin kokoukseen. Yhtä hyvin voi pitää virtuaalikokouksen, jossa on osanottajia mistä päin maata tahansa.

Miksi siis nopeuttaa matka-aikaa sellaiselle yhteydelle, jota suurin osa ei tarvitse. On ihan yksi lysti, vaikka matkaan menee aikaa kaksikin tuntia. Ehtiipä siinä matkalla rentoutumaan, nauttimaan maisemista ja valmistautumaan tapaamiseen.

Siirretään siis mieluummin työpaikkoja sinne, missä ihmiset haluavat asua, eikä kuljeteta ihmisiä tuntikausia kodin ja työpaikan väliä. Tai ehkäpä tilanne onkin 15 vuoden kuluttua se, että on luksusta asua maalla ja elää rauhallista ja soljuvaa elämää. Tehdä sellaisia töitä, joiden takia ei tarvitse joka päivä juosta kieli vyön alla kahdeksaksi paikalle ja sitten tapaamisesta toiseen.

Niille, joilla on kiire Turusta Helsinkiin, on lentokone. Säilytetään Malmin lentoasema.

JK. Tunnin työmatka suuntaansa on 10 tuntia viikossa ja 450 tuntia vuodessa. 450 tuntia on yli 18 vuorokautta = yli kolme työviikkoa. Revi siitä...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset