Tiernapojat feministien uhreina

Stockmannin tiernapojat tuhottiin netistä. Syyksi riitti muutama vihervasemmistolainen, jotka väittivät esitystä rasistiseksi. Yhden mustaa esittävän naama ei saisi olla musta, koska toisella puolella maapalloa on joskus muutama valkoinen mies esittänyt halventavasti mustaa miestä. Loukkaavana tiernapojissa pidetään sitäkin, että mustien kuningasta vaaditaan polvistumaan valkoiselle kuninkaalle. Ehkä olisi syytä samalla kieltää mustien orjakaupasta kertovat historiikit, nehän vahvistavat kuvaa mustista orjina.

 

Armeijan johtamiskoulutuksessa opetettiin, että kaikkia ei voi miellyttää. Joku valittaa aina. Samaa sääntöä sovelletaan myös viestinnässä: "Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa." Syy vahingolliseen tulkintaan on tulkitsijan vallan halusta johtuva haluttomuus ymmärtää.

 

Edellä olevasta seuraa, että esim. näkemästään/kuvittelemastaan rasismista loukkaantujat haluavat tunnetusti loukkaantumalla tuoda esiin poliittista agendaansa ja ajaa vastapuoli nurkkaan. Pyrkimystä helpottaa ensinnäkin se, että loukkaantujan julkituoma agenda, syrjinnän vastustaminen, on kritiikin yläpuolella. Toisekseen, rasismi määritelmänä on vihervasemmiston toimesta niin hämärretty viime vuosina, ettei moni ole enää varma mitä se tarkoittaa. Lisäksi aiheesta on sanktioitu näyttävästi. Tämä helpottaa rasismisyytöksillä ratsastavia säikyttelemään muita.

 

Loukkaantujien oma intohimoinen agenda ajaa etsimään sieltä ja täältä pientäkin mahdollista yhteyttä rasismiin. Tiernapojista etsitään rasismia, kun esityksestä on ensin havaittu siihen liittyvää symboliikkaa (musta esiintyjä). Sen jälkeen analysoidaan esitystä olettamalla esiintyjien motiiveja joko avoimesti rasistisiksi tai piilorasistisiksi. Tuloksena tietenkin nähdään, että kaikki mustaan esiintyjään liittyvä on rasistista, jos mahdollista.

 

Suomessa ei tiernapoikiin ole suuren yleisön keskuudessa liitetty mitään rasismia. Joidenkin mielestä näytelmä pitäisi kirjoittaa uusiksi, koska yksi esiintyjä on musta. Peruste ilmaistaan toistuvasti "ei ole enää tätä päivää".

 

Olennaista on analysoida mustan roolin loukkaavuutta. Esimerkin omaisesti: Amerikasta muuttaa musta Suomeen ja pitää esitystä rasistisena, koska vastaavasti mustaksi maalatut kasvot siellä yhdistetään mustien vähättelyyn. Tuleeko meidän siis muuttaa tapaamme historiallisen ja maantieteellisesti kaukaisen sekä meillä verraten tuntemattoman ilmiön takia? Vai tulisiko tänne tulleen perehtyä perinteeseen ja koettaa ymmärtää kulttuurin tuntemuksen kautta ilmiötä, mikä olisi vähintäänkin kohteliasta. Suomeksi sanottuna tulijan tulisi pyrkiä ymmärtämään haluavatko esiintyjät loukata mustia. Oletetaan, että tätä ei vaadita ja odoteta, vaan päinvastoin meidän tulee joustaa, jos missä tahansa päin maailmaa on joskus tehty vääryyttä jotakuta kohtaan ja se sattumoisin tulee mieleen tavoistamme. Siitä seuraa, että kuka tahansa ulkopuolinen voi sanella oman kulttuuriinsa perustaen, miten me omaa kulttuuriamme toteutamme. Tämä siis ilman, että ulkopuolinen pyrkisi ymmärtämään kulttuuriamme ja eikö se ymmärrys olisi juuri oikea tapa? Me suomalaiset emme kuitenkaan ole kuin pieni kulttuurinen vähemmistö tässä maailmassa ja puolustamisen arvoinen siinä missä muutkin.

 

Edellä olevasta seuraa, että kun suurimmat kulttuurit "lähettävät" edustajiaan eniten ympäri maailmaa, niin heidän loukkaantumistensa mukaan muut pienemmät kulttuurit joutuvat muuttamaan tapojaan suuren kulttuurin mukaiseksi. Tämä taas on eräänlaista (läntistä) kulttuuri-imperialismia, vihervasemmistolaisten myrkkyjuomaa.

 

Loukkaantumisen nouseminen kritiikin yläpuolelle johtaa hyvin kyseenalaisiin lopputulemiin. Esimerkkinä tästä on feministis-vihervasemmistolaisen poliittisen agendan uusi suosikki, kulttuurinen omiminen. Sen piirissä on jopa länsimaalaisten joogan harrastamista pidetty kyseenalaisena omimisena, koska joskus kauan sitten jotkut englantilaiset kielsivät joogan intialaisilta. Toisin sanoen, mikä tahansa vääryys, minkä jotkut valkoisen rodun (miehet) ovat tehneet, ovat peruste kaikille valkoisille potea syyllisyyttä sekä mm. pidättyä "omimasta". Arvaan, että valkoista rotua omimisesta syyllistävät tahot toisessa yhteydessä kiistävät rotujen olemassaolon. Nämä feministit käyttävät valkoista rotua keppihevosena syyllistää mahdollisimman monia länsimaalaisia miehiä mahdollisimman monesta asiasta.

 

Monilla feministeillä on henkilöhistorioihinsa pohjautuvat katkerat motiivit miesten kadehtimiseen ja syyllistämiseen. Nyt tiernapojat olivat kampanjoinnin yksi uhri. Kun soppaan lisätään vasemmistolainen halu näpäyttää suurta pääomaa ja rikkaita, ymmärrämme miksi nöyristelevä Stockmann oli mieluinen toinen uhri.

 

Lapsiasiavaltuutettu ilmaisi tiernapoikien hyllytystä osuvasti pitäen sitä esimerkkinä epävarmuudesta nuoren monikulttuurisen yhteiskunnan edessä. Sitä se on. Sen sijaan, että hakemalla haetaan riitaa Suomeen, suosittelen edes tässä tapauksessa antaa poikien ja tyttöjen esittää tiernapoikia. Naama sen värisenä kuin haluavat. Hyvässä hengessä tietenkin. Ensi jouluna saanemme nähdä heitä paljon.

mikkokangasoja
Perussuomalaiset Raisio

47-vuotias tuotantotalouden diplomi-insinööri. Kaupunginvaltuutettu. Kaupunginhallituksen jäsen. Raision Perussuomalaisten puheenjohtaja. Pyrkimyksenä on olla kaukaa viisas. :)

Muiden viisauksia:

"Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan", Axel Oxenstierna.

"Muuttuminen ei ole välttämätöntä, sillä selviytyminen ei ole pakollista", William Edwards Deming.

"Vox populi, vox Dei.", -tuntematon-

"A nation of sheep will beget a government of wolves", Edward R. Murrow.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu