Yhteiskunnasta Muutama sana

Järjettömyyden aikakausi - NYT! Miksi suomalainen poltiikka on haaksirikossa?

Kun nuorena aikuisena astuin vakituisesti oppimaan aikuisten elämää, aloin havahtua todellisuuteen. Järki ei usein ollut tekemisen johtava ajatus vaan tietämättömyys, välinpitämättömyys ja harhainen luuleminen. Aikanaan tiivistyi mieleen, että ahneus ja tyhmyys maailmaa pyörittävät.

 

Vuodesta toiseen sain todeta saman yhä uudelleen. Jossain vaiheessa sain eteeni Axel Oxenstiernan lausahduksen sitä, miten vähällä järjellä maailmaa johdetaan. Se paljasti pohjan havaintojeni alta: näin oli ollut aina ja muutkin ovat sen huomanneet. Ei toki voi olla niin, että nyt olisi yhtä tyhmää kuin ennen. On kuitenkin niin, että monimutkaistuneessa maailmassa moni päättäjä laistaa perehtymisestä ja antaa välinpitämättömästi luulojensa viedä.

 

Politiikka on täynnä harhaisia uskomuksia. Jos yksi puolue saisi päättää asioista, maa ajautuisi tuhoon, koska muut eivät olisi estämässä tyhmyyksiä. Helppo esimerkki harhoista on vihapuhepelottelu ja Ruotsin maahanmuutto-ongelmien ylenkatsominen. Sen ansiosta voi uskotella, että humanitaarinen maahanmuutto tuo meille työllistyvää työvoimaa köyhistä maista, vaikka moni tulija ei osaa lukea, kirjoittaa, laskea saati puhu suomalaisten kanssa yhteistä kieltä.

 

Samanaikaisesti suuret määrät suomalaisia istuu kotona työttöminä. Aiemmin ihmettelin, kuinka Tanskassa pistettiin työttömien palvelut kuntoon jo 25 vuotta sitten mutta Suomessa ei vieläkään. Näin siitä huolimatta, että juuri meillä on se suurtyöttömyys. Kysyin 6. tammikuuta "Mikä tekee [Tanskan] demokratiasta toimivan ja meidän demokratiasta toimimattoman?"

 

Terveydenhuoltommekin on joidenkin nimekkäiden väitteiden perusteella länsimaiden epäoikeudenmukaisimpia ja aliresurssoitu. Hoidamme liikaa vasta pahaksi edenneitä vaivoja ja vähemmän silloin, kun vaivat ovat vielä pienempiä. Tässä yksi lyhyt tarina. Yksi myytti on, että järjestelmämme olisi maksuton, mutta eihän se tietenkään ole.

 

Mistä politiikassa on onnistuttu päättämään? EU päättää enimmät asiat ja loput estää euro ja perustuslaki. Niiden lisäksi päätöksiä saadaan asioista, mitkä valtakunnan mittakaavassa eivät vaikuta mihinkään eivätkä kiinnosta ketään. Yksi selitys ihmettelyihini tulee loikanneen Sampo Terhon kuvauksesta suomalaisesta politiikasta. Se on rujo ja karu: "uudistumista kannatetaan aina, mutta uudistuksia ei koskaan", "Suomen politiikassa voit luottaa vain yhteen asiaan: et voi luottaa mihinkään. - - mikään sovittu ei pidä, ellet kellon ympäri valvo, että niin tapahtuu."

 

Toisin sanoen Suomi on niitannut päättäjiensä hanskat seinään liittyessään EU:hun ja euroon. Loput lait kieltää perustuslaki ja jos jotain jäi jäljelle, sen vesittävät "ystävät" hallituksessa. Päättäjillä olisi mahdollisuus patistaa virastoja kehittämään prosessejaan, mutta useimmilla ei ole mitään kykyä sellaiseen. Puskasta repäisty ministeri ei tunne alaansa ja kun oppii tuntemaan, hänet vaihdetaan. Jos ei vaihdeta, ei silloinkaan luultavasti ole koulutusta ja kokemusta organisaatioiden kehittämisestä ja johtamisesta. Toisin sanoen, poliitikko saattaa harjoitella johtajan hommia jopa kymmenien miljardien budjetilla.

 

Poliitikoilta ei siis tosiasiallisesti voi odottaa juuri mitään. En ihmettele, jos onkin helpompi tehdä huonoja kuin hyviä päätöksiä, sillä joku kiihkoileva taho kuitenkin pumppaa henkeä johonkin tyhmään vähäpätöiseen hankkeeseen niin kauan, että se toteutetaan. Kaiken yllä olevan pohjalta tuntuu jopa ihmeeltä, jos tuosta mankelista edes tulee jokin merkittävä hyvä päätös.

 

Kun politiikka on näin rikki, kuten muutama poliitikko on ääneen todennut, vastuu hyvistä päätöksistä ajautuu EU:n lisäksi väkisin virkamiehille. Heidän valmistelu- ja politiikoiden ohjaustyö viitoittaa suuntaa maalle, mutta mihin? Moni heistä on valtiotieteilijä, juristi tai ekonomisti. Edellistä koulutusta on kritisoitu alan sisältä pinnalliseksi ja suppeaksi sekä huonosti johtamiseen valmistavaksi. Ekonomisteilla on aivan liikaa sananvaltaa politiikan suunnannäyttäjinä. He osoittavat kaikkia tuijottamaan yhtä pinnallista lukua ja kehottavat kääntämään valtion kelkkaa sen pohjalta. Viisas katsoisi tarkemmin ja syvemmälle.

 

Maamme johtaminen vaatisi enemmän sosiologien näkökulmaa ja ruohonjuuritason prosessien hienosäätämistä. Eihän Jorma Ollilakaan kännykkää keksinyt, niin eivät ministerimme saati valtioneuvoston virkamiehetkään keksi yhden yhtä mullistavaa palvelua, jolla aiempien palvelujen ongelmat peitotaan. Sen työn tekevät tutkijat ja virkamiehet, jotka tietävät läpikotaisin mitä ruohonjuuritasolla tapahtuu.

 

Valitettavasti toiveeni on vain hatara haave. Niin ei tule noin vain olemaan. Yhtäkkiä ei palkata uudenlaisia ihmisiä saati käännetä johtamisen kulttuuria yhtään mihinkään. Syvälle juurtuneet kulttuurit eivät tavallisesti muutu kuin hitaasti ja vaivalloisesti, jos ollenkaan. Muun muassa siksi yritysten fuusiot ovat vaikeita. Ylipäätään, jonkun pitäisi valtioneuvostossa oivaltaa sama yllä oleva dilemma ja tehdä jotain, paljon. Poliitikoiden lisäksi on siis turha odottaa, ainakaan pitkään henkeä pidätellen, virkamiehiltäkään pelastusta.

 

Tuon kaiken roskan päälle kaadetaan jääräpäiset poliittiset utopiat ja dystopiat, joiden pohjalta Suomi-laivaa ohjataan. Järjestelmän ainoat edut ovat, että sen ohjaus ja kaasu eivät toimi. Historian lahja meille on, että julkinen sektori ja teollisuus ehdittiin rakentaa vuosikymmeniä sitten.

 

Olemme siis politiikan umpikujassa. Ajopuu omasta tahdottomuudestamme johtuen. Ainoa toivo on itsessä ja maailman markkoinoilla. Jos siellä liikkuu raha, osa siitä päätyy meillekin. Tämä ei ole häävi mielikuva Suomen mahdollisuuksista vaikuttaa asioihinsa mutta ensin on nähtävä ongelma, jotta joskus voi korjata sen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"Historian lahja meille on, että julkinen sektori ja teollisuus ehdittiin rakentaa vuosikymmeniä sitten."

Siis, Suomea rakennettiin vielä Kekkosen hallinnossa, mutta siihen se pysähtyi. Viimevuosikymmenien uudistuksista voidaan kiittä EU:ta.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

No, osapuilleen. Ysärilamaan mennessä oli valtionyhtiöt perustettu ja kasvaneet, peruskoulu perustettu, sosiaaliturva rakennettu ja eläkejärjestelmä ajettu ylös. Sen jälkeen liityttiin Euroopan talousalueeseen ja lopulta - valitettavasti - euroon. Sen pituinen se.

En tiedä mistä viime vuosikymmenien uudistuksista puhut, suurempia uudistuksia ei itselle muistu äkkiä mieleen, pois lukien eurokriisirahastot.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Politiikan haaksirikko kattaa oikeastaan kaikki länsimaat; Mitään todellisia muutoksia ei voi tällähetkellä tehdä.

Päättäjiltä puuttuvat modernit visiot ja energia kuluu kaiken kivan jakamiseen itselle ja kavereille.

Ja koska muutoksia ei voi tehdä hallitusti, edessä on muutos murtumisen kautta niin Suomessa, EU:ssa kuin USA:ssa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Politiikaa on mielenkiintoista seurata isossa kuvassa.. otetaan esim. persut ja hallituksessa olo.

Miltä se toiminta sinusta tuntui noin politiikan kuvassa?

Minusta se asettui hyvin normaalin asetelmaan missä kaikki on myynnissä tietyllä hinnalla ja tämä asetelma on Suomessa politiikan oleellisin piirre.. politiikka = eri eturyhmien taistelua vallasta.

Nyt se on vähän piilossa,mutta toimii kyllä tasaisen tappavaan tahtiin.

Juuri tällä hetkellä tapahtuu suuria muutoksia..jos kirjoitan uudistuksia,niin ehkä menee paremmin perille. Asetelmaa muutetaan missä on alaryhmä = köyhät,työssäkäyvät = veronmaksajat,keskiryhmä = jatkuvan veronkevennyksen nauttijat,varakkaat = rälssiluokka.

Demokratia on niin vietävän raskasta = hitaasti uudistuvaa..se voidaan ohittaa jankkaamalla taloudellisista realiteeteista mikä tarkoittaa varakkaiden parempia oltavia,koska edelleen uskotaan valumateorian mahtavuuteen.

Tämä uudistus kestää kauan,koska a)demokratia suojelee sitä raskautensa takia, b) kaikki mediat vakuuttaa sen ainoasta todellisuudesta, c) rahalla saa.

Tätä rahalla saa juttua pitäisi varmaan miettiä enemmän..politiikkaa seuranneena,osaatko kertoa mistä Jyrki Katainen nousi esille? Mitä näyttöjä hänellä oli esim. talousosaamisesta? Väitän,että hän on täysin rahalla ostettu vieteriukko.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

"Miltä se toiminta sinusta tuntui noin politiikan kuvassa?"

Blogissani.

Ilmeisesti ajat takaa, että mainitsemieni isojen uudistusten lisäksi veronalennukset ovat iso uudistus. Se ei vaikuta julkisiin palveluihin, jos erotus korvataan velalla ja niin on tehty. Siinä mielessä veronalennusten vaikutukset ovat vielä rajalliset.

"mistä Jyrki Katainen nousi esille?"

Katainen väärensi pöytäkirjoja, jotta sai tekaistua kannatusta ja siten pääsi puolueensa johtoon. Kataisella ei ole näyttöjä talousosaamisesta, kuten harvalla muullakaan poliitikolla. Häntä ei ostettu rahalla, vaan hän osti rahalla. Keskeisiä askelia Kataisen uralla:
-väärensi ja väärennytti pöytäkirjoja noustakseen puolueensa johtoon
-lahjoi hoitajat nostaakseen puolueensa Suomen johtoon
-mielisteli ja peesasi EU:ta: veti Suomen kaikkiin kriisirahastoihin mukaan päästäkseen komission johtoon

Semantiikasta vielä: muutos on mitä tahansa ja mistä tahansa johtuvaa asioiden tilan vaihtumista yhdestä toiseen. Jos samaistaa esimerkiksi joskus hallitsemattoman muutoksen hallittuun uudistukseen, samalla sallii vaihtoehdon, että esim. ilmastonmuutos on ilmastonuudistus.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset