Lyhyesti yksinkertaiset ohjeet kansanedustajille Suomen kuntoon saattamiseksi
Tee Se Itse -paketti valtion kunnostamiseksi. Kymmeniä vuosia rempallaan olleet asiat helposti kuntoon.
1. Ikääntyneet kuntosalille ja liikkumaan. Lihakset vahvistuvat, joten kaatumiset vähenevät, ryhti ja kyky liikkua paranee. Lisäksi aivot piristyvät isojen lihasten treenaamisesta ja muiden treenaajien tapaamisesta. Pitkällä tähtäimellä ikääntyneet pysyvät pidempään terveinä, joten hoitokulut laskevat. Näin tehdään jo ja tämä toimii.
2. Yli 6 kuukautta työttömänä olleet kouluun tai keikkahommiin. Opiskella pitäisi voida a) 25 opintopisteen erikoistumisjaksoja omalta alalta ja mahdollisuuksien mukaan projektitöinä ja harjoitteluina yrityksiin, ellei b) vaihda kokonaan alaa. Vaihtoehtoisesti voisi tietenkin tutkia kokonaan uutta c) tohtorikoulutettavana. Yhtenä esimerkkinä mekaanikko voisi opiskella sähköalaa taipumusten salliessa, joka olisi monipuolisuudessaan kova vahvuus. Opiskeluun sisältyisi joka viikko ohjattua työn hakua. Yritysten kanssa yhdessä tekeminen avaisi ovia työpaikan saamiseksi. d) Työttömät siirtyisivät julkisen hallinnon ja/tai yksityisten omistamiin konsultointi- ja keikkayhtiöihin.
Kun työtön tekee kokoajan jotain päätoimisesti, työnantajilla ei ole syytä epäillä häntä syrjäytyneeksi ja samalla osaamisen osalta kilpailukyky kehittyy siinä missä työllisilläkin, eivätkä mahdollisuudet kilpailla työpaikoista heikkene.
3. Syrjäytyneet kuntoutukseen. Osa työttömistä ei kykene työntekoon täysipainoisesti. Fyysinen ja henkinen terveys on rapautunut työttömyyden tai muun syyn takia, joten ne tulee tietenkin pistää kuntoon sikäli kuin mahdollista. Nyt aivan liian moni vain on. Suomi ei huolehdi omistaan.
4. Matalan kynnyksen varhaista apua ongelmissa oleville perheille. Kun toimitaan ajoissa, ongelmat eivät pahene ja kasaudu. Näin myös lapset säästyvät ongelmien seurauksilta. Näin paikoin on jo.
5. Tukihenkilö syrjäytymisvaarassa olevalle nuorille. Tukihenkilö ohjaisi elämässä eteenpäin ja auttaisi ymmärtämään ongelmia ratkaisuineen, jottei nuori ainakaan täysin vapaasti ajautuisi elämän karikkoihin. Näitäkin on.
6. Maahanmuuttajakoulu. Tänne tulleiden koulutustarpeet arvioitaisiin ja opetettaisiin suomen kieli, kulttuuria ja yhteiskuntaa. Työttömät olisivat kokoaikaisessa koulutuksessa. Jotta olisi oikeutettu työttömyysturvaan, pitäisi olla mukana.
7. Sosiaalituet yhteen. Tästä puhutaankin jo. Suurin osa tuista on jotakuinkin samansuuruisia, mutta jokainen jotain vastiketta vastaan. Summat voi tasata samoiksi ja niputtaa koko hoidon yhdeksi tueksi. Näin ei tule väliinputoamisia ja pyrkimyksestä työllistyä tai parantaa työllistymisen mahdollisuuksia ei enää rangaista.
8. Kuntien palvelut sosiaalisiin ja terveysongelmiin saman katon alle. Usein yhden ongelman omaavalla on muitakin ongelmia, joten saadaan yhdellä käynnillä vietyä asioita eteenpäin. Tätäkin toteutetaan jo (kuuluisaa integraatiota sote-uudistuksesta).
Tyypillisesti monia yllä olevia toteutetaan jo jossain. Ihmisten ongelmat ne niitä julkisen hallinnon kustannuksia aiheuttavat ja yllä olevat pureutuvat niihin. Ongelma usein on, ettei yllä mainittuja ole koko maassa tai toteutus on puolinaista. Tarvitsemme systemaattisuutta ja kattavuutta. Tähän liittyy hankesalkun johtaminen. On näet niin, että maa on pullollaan toteutettuja ruohonjuuritason pikkuhankkeita siellä ja täällä. Niitä onnistuu ja epäonnistuu kokoajan siellä ja täällä. Niitä syntyy ja kuolee ylhäältä annettujen almujen mukaan. Se on ongelma. Kukaan ei ole johtanut kokonaisuutta. Jos jokin uusi tapa tai palvelu todistettavasti onnistuu riittävän hyvin, se pitää vakiinnuttaa ja levittää koko Suomeen. Tätä varten on valtiolla seurantaa nyttemmin kehitetty.
Tärkeintä hankesalkun johtamisessa on selvittää hyöty ja muuttaa hyvät hankkeet normaaleiksi toimintatavoiksi. Ydin on, että hyvä saa rahaa tarpeeksi.
Vuosien varrella olleiden uutisointien perusteella johtaminen on ollut retuperällä. On haaskattu valtavasti hankkeissa tuotettua inhimillistä pääomaa (toimivia ideoita) tappamalla projektit rahahanat sulkemalla.
Olen käyttänyt toistuvasti esimerkkinä Nokiaa. Monet pienet hankkeet ovat verrannollisia kännykän kehitysprojekteihin. Tässä maassa nämä julkisen sektorin "kännykänkehitysprojektit" tuloksineen on kaivettu maakuoppaan, koska rahan myöntäjiä ei ole kiinnostanut. On hyvä kysyä, onko tällä maalla varaa olla panostamatta?
Tuohon ensimmäiseen kohtaan: Reisilihasten voima on suoraan verrannollinen siihen kuinka vanhaksi voi asua kotona. Eli vanhuksilla se on tärkeä lihasryhmä
Ilmoita asiaton viesti
”3. Syrjäytyneet kuntoutukseen. Osa työttömistä ei kykene työntekoon täysipainoisesti. Fyysinen ja henkinen terveys on rapautunut työttömyyden tai muun syyn takia, joten ne tulee tietenkin pistää kuntoon sikäli kuin mahdollista. Nyt aivan liian moni vain on. Suomi ei huolehdi omistaan.”
Tätä kyllä pitäisi avata vähän enemmän, ensinnäkin mitä kuntoon pistäminen tarkoittaa. Jos työttömälle jotain tarjotaan, se on sitä niinsanottua ”kuntouttavaa työtoimintaa”, mikä ei johda mihinkään.
Työttömän fyysinen ja etenkin henkinen terveys rapautuu ensinnäkin hyvin usein rahan puutteesta, taloudellisen ahdingon aiheuttamasta stressaavasta elämäntilanteesta ja siihen ei paljon lohtua tuo, jos 9 euroa päivässä ”tienaa” ylläpitokustannuksia jostain huuhaa hommasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuntoutuksen ja hoidon tulee olla terveysalan ammattilaisen määrittelemää, ei te-tston keksimää työtä. Toki työ itsessään tuo tarkoitusta arkeen ja sosiaalisen ympäristön.
Yleisesti olen sitä mieltä, että kaikki ilmainen työ pitää lopettaa Suomesta. Se on laillistettua kusetusta ja hyväksikäyttöä. Paskakärpäset kerääntyvät kaiken paskan (tässä tapauksessa ilmaisen työn) ympärille.
Ilmoita asiaton viesti